Rezerwacja 83 343 28 97

Spotkania Filmowe - Krótka historia polskiego kina: Przypadek

dramat/psychologiczny 122 minuty
Spotkania Filmowe - Krótka historia polskiego kina: Przypadek
Spotkania Filmowe - Krótka historia polskiego kina: Przypadek
Spotkania Filmowe - Krótka historia polskiego kina: Przypadek
Spotkania Filmowe - Krótka historia polskiego kina: Przypadek
Spotkania Filmowe - Krótka historia polskiego kina: Przypadek
Spotkania Filmowe - Krótka historia polskiego kina: Przypadek
Spotkania Filmowe - Krótka historia polskiego kina: Przypadek
Spotkania Filmowe - Krótka historia polskiego kina: Przypadek
Spotkania Filmowe - Krótka historia polskiego kina: Przypadek
Spotkania Filmowe - Krótka historia polskiego kina: Przypadek
Spotkania Filmowe - Krótka historia polskiego kina: Przypadek
Spotkania Filmowe - Krótka historia polskiego kina: Przypadek
o

Spotkania Filmowe - Krótka historia polskiego kina: Przypadek

Reżyseria
Krzysztof Kieślowski
Scenariusz:
Krzysztof Kieślowski
Gatunek:
dramat/psychologiczny
Kraj produkcji:
Polska
Rok produkcji:
1981
Czas trwania:
122 minuty
Obsada:

Bogusław Linda, Tadeusz Łomnicki, Zbigniew Zapasiewicz, Bogusława Pawelec, Marzena Trybała, Jacek Borkowski
c

Opis filmu

Witek Długosz (B.Linda), student medycyny, zrządzeniem przypadku przeżywa trzy różne warianty swojego losu. Być może to nie przypadek, a spadek po zmarłym przy porodzie bracie bliźniaku albo symboliczna data i miejsce urodzin – 28 czerwca 1956 roku w Poznaniu – skazują go na silne oddziaływanie współczesnej historii. W zależności od tego, czy złapie uciekający pociąg na stacji Łódź Fabryczna, czy nie - los przekieruje go na inne tory: aktywności w partii lub działalności w opozycji. W pociągu Witek poznaje starego komunistę (T. Łomnicki), który mimo doświadczeń stalinizmu namawia go do wstąpienia do PZPR, a kierownictwo partii dostrzega w nim potencjał młodego działacza. Nie złapawszy pociągu, Witek wpada w ręce sokisty i dostaje karę - pracę społeczną, przy której poznaje młodych opozycjonistów. Przyłącza się do grupy „Latającego Uniwersytetu”, drukuje podziemną prasę, wspiera robotników. Może też w ogóle odmówić udziału w biegu historii - jako zdolny młody lekarz cieszy się zaufaniem dziekana i ma możliwość podjęcia pracy naukowej. Trzeci wariant – postawy neutralnej wobec biegu wydarzeń w Polsce u progu lat 80. okaże się niemożliwy do rozwinięcia.

Krzysztof Kieślowski, twórca filmu nie podkreślał podziałów politycznych w ówczesnej Polsce, ale dowodził, że przyzwoitość możliwa jest niezależnie od miejsca po stronie barykady. Krótki i tragiczny trzeci wariant – wycofania z zaangażowania i wewnętrznej emigracji w PRL –zgodnie z intencją twórcy, skazuje bohatera na porażkę, a nawet unicestwienie. Film zatrzymany przez cenzurę z trudem torował sobie drogę do publiczności.

a

Seanse



y

Polecamy również

Dziki robot - dubbing

„Dziki robot” to nowa animacja ze studia Dreamworks. Film jest realizowany na podstawie bestsellera New York Timesa, autorstwa Petera Browna. To historia robota ROZZUM, w skrócie...
animowany/przygodowy

Kulej. Dwie strony medalu

Historia Jerzego i Heleny Kulejów – najbardziej barwnego małżeństwa Polski lat 60-tych. On – legendarny bokser, podwójny mistrz Europy i ośmiokrotny mistrz Polski, który jako...
biograficzny

Spotkania Filmowe: Hrabia Monte Christo

Epicka ekranizacja ponadczasowego dzieła Aleksandra Dumasa od twórców świetnie przyjętego filmu „Trzej Muszkieterowie: D'Artagnan”. Opowieść o spisku, zemście, miłości i...
akcja/dramat