Rezerwacja 22 828 93 03

20. MDAG: Konkurs Filmów Krótkometrażowych blok I

Shorts Competition block I

20. MDAG: Konkurs Filmów Krótkometrażowych blok I
20. MDAG: Konkurs Filmów Krótkometrażowych blok I
20. MDAG: Konkurs Filmów Krótkometrażowych blok I
20. MDAG: Konkurs Filmów Krótkometrażowych blok I
20. MDAG: Konkurs Filmów Krótkometrażowych blok I
20. MDAG: Konkurs Filmów Krótkometrażowych blok I
20. MDAG: Konkurs Filmów Krótkometrażowych blok I
20. MDAG: Konkurs Filmów Krótkometrażowych blok I
20. MDAG: Konkurs Filmów Krótkometrażowych blok I
20. MDAG: Konkurs Filmów Krótkometrażowych blok I
o

20. MDAG: Konkurs Filmów Krótkometrażowych blok I

c

Opis filmu

Sąsiad Abdi
(Neighbour Abdi)
Niderlandy / The Netherlands, 2022, 29 min
Reżyseria / Directed by: Douwe Dijkstra

Wybrane festiwale i nagrody / Selected festivals and awards: 2022 – MFF Jihlava / Jihlava IFF, 2022 – MFF Locarno: nagroda Pardino d’argento SRG SSR  / Locarno IFF: Pardino d’argento SRG SSR Award

Pracownie Douwego i Abdiego znajdują się obok siebie w jednym z postindustrialnych budynków, zaadaptowanych na miejsce pracy młodych rzemieślników i artystów. Douwe jest reżyserem, który posiada w swoim małym studiu green screen, Abdi zajmuje się tworzeniem i projektowaniem mebli. Spotykali się przy okazji, zamieniając kilka słów, a z czasem Douwe zaczął mocno interesować się swoim sąsiadem. Postanowili nakręcić wspólnie film, opowiadający o ciężkiej przeszłości urodzonego w Somalii Abdiego. Nie chcieli stworzyć przybijającej historii przemocy, ale… prawdziwe kino akcji klasy B. Zbudowali makietę przedstawiającą somalijskie miasto, a na green screenie odgrywali sceny z życia. Mimo biedy, wojny, a później kryminalnej przeszłości, Abdi jest człowiekiem pełnym życia, humoru i chętnie pomaga innym. Cofnięcie się wstecz nie jest dla niego łatwe, ale jest też ścieżką do zamknięcia pewnego rozdziału w jego życiu.

How can you understand a violent past? Somali-born Abdi is furniture designer and support worker. He reenacts his life, marked by war and criminality, with the help of his neighbor and filmmaker Douwe. By means of playful reconstructions in a special effects studio, Abdi and Douwe embark on a candid and investigative journey through a painful history, focusing on the creative process throughout.

Jeszcze mnie nie znasz
(Getting To Know You)
Polska / Poland, 2022, 30 min
Reżyseria / Directed by: Joanna Krzyżewska
Zdjęcia / Cinematography by: Karol Grabiec, Joanna Krzyżewska

Wybrane festiwale i nagrody / Selected festivals and awards: 2023 – Millennium Docs Against Gravity Warszawa: premiera światowa / Millennium Docs Against Gravity Warsaw: World Premiere

Para, zaskoczona wiadomością o ciąży, postanawia uwiecznić w formie filmu ten przedziwny czas w życiu. Przekazywany sobie telefon podgląda ich codzienność, staje się świadkiem i prowokatorem pytań oraz wątpliwości. Ona przeżywa skrajne emocje, do których czasem aż wstyd się przyznać. On konsekwentnie remontuje mieszkanie i czuje, że nie ma miejsca na słabość. W tym wszystkim trzymają się jednak za ręce. Codzienne sytuacje ukazują dynamikę relacji pary, która musi się poznać na nowo.

Surprised by the unexpected pregnancy, the couple decides to capture this peculiar time in their lives on film. The mobile phone they pass from one to another witnesses their everyday life and instigates questions and doubts. She experiences extreme emotions that should better be hidden than revealed. He consequently renovates the flat and feels that there is no room for his weakness. However, they try to hold hands. Everyday life exposes the dynamics of a couple who have to get to know each other once again.


Popatrz na mnie
(Will You Look at Me)
Chiny / China, 2022, 20 min
Reżyseria / Directed by: Shuli Huang

Wybrane festiwale i nagrody / Selected festivals and awards: 2022 – IDFA Amsterdam / IDFA Amsterdam, 2022 – MFF Cannes: nagroda Queer Palm / Cannes IFF: Queer Palm Award

Shuli Huang wraca z Nowego Jorku do rodzinnego Wenzhou w Chinach. Bierze ze sobą kultową kamerę Super8 i pokazuje matkę oraz ojca, którzy żyją spokojnie w kontakcie z naturą. To, co widzimy na ekranie, to tylko jedna strona medalu. Spod niej wyłania się druga, dowodząca, jak wiele prawdy jest w powiedzeniu, że z rodziną najlepiej wychodzi się na zdjęciu. Matka reżysera nie jest w stanie zaakceptować faktu, że jest gejem. Podczas gdy na ekranie widzimy, jak spokojnie podlewa kwiaty w ogrodzie, w warstwie dźwiękowej słyszymy wstrząsające rozmowy, które odbywa z synem. Chce zmusić do go bycia „normalnym”, nazywając „potworem” i stosując szantaż emocjonalny. Czy kiedykolwiek będzie w stanie zaakceptować własne dziecko takim, jakim jest? Film jest niezwykle intymnym, uniwersalnym obrazem docenionym w Cannes.

After spending some time in New York, filmmaker Shuli Huang returns to his hometown of Wenzhou. Without his lover, who is about to start studying in Belgium, he is alone with his family. Huang’s mother can’t accept that her  son is gay, and begs him to lead a “normal” life. We hear their conversations in the form of a voice-over, as they run the gamut from self-reproach and wailing to emotional blackmail. Motherly love and social conventions collide painfully time after time, without any resolution. Huang edited the conversations to Super8 material filmed during his visit home, of a city through fogged-up glasses, loving shots of his mother, flashes of his father, and the filmmaker himself: a shadow, waving to the camera but never truly in view. This intimate and gorgeously composed film won the director a Queer Palm at Semaine de la Critique in Cannes.

Kiosk
(Kiosk)
Polska / Poland, 2023, 40 min
Reżyseria / Directed by: Daniel Stopa

Wybrane festiwale i nagrody / Selected festivals and awards: 2023 – Millennium Docs Against Gravity: premiera światowa / Millennium Docs Against Gravity: World Premiere

Opowieść o przyjaźni Ani i jej teściowej Lidki. Ania jest silna i zdecydowana. Jej przeciwieństwem jest niepewna siebie i wycofana Lidka, która właśnie odeszła od agresywnego męża. W prowadzonym przez Anię kiosku z gazetami kobiety piszą pismo rozwodowe, aby Lidka mogła zacząć nowe życie bez strachu i przemocy. Pomimo wielu trudnych słów i kolejnych wyzwań powoli budują więź, która daje im odwagę i siłę. Kameralne i emocjonalne kino o kobiecej solidarności w obliczu krzywdy. W niewielkiej przestrzeni kiosku jesteśmy z bohaterkami na wyciągnięcie ręki. Każdy gest, spojrzenie, uśmiech i łza nabierają niewiarygodnej mocy, gdy widzimy je z  bliska.

A story of a friendship between Ania and Lidka, her mother-in-law. Ania is strong-minded and determined. Lidka is her opposite: shy and reserved, she just left her abusive husband. As they meet inside a newsstand kiosk run by Ania, the two women work on a divorce petition that would enable Lidka to begin a new life, free of fear and violence. Despite many harsh words and continuing challenges, they slowly form a bond that gives them courage and strength.

a

Seanse

Kliknij w godzinę aby zarezerwować/kupić bilety


y

Polecamy również

Back to Black. Historia Amy Winehouse - napisy

„Back to Black. Historia Amy Winehouse” to długo oczekiwany pierwszy film fabularny o muzycznej ikonie, wyreżyserowany przez Sam Taylor-Johnson, uznaną artystkę wizualną i...
biograficzny

Civil War

Napędzane adrenaliną i trzymające w napięciu kino akcji osadzone w niedalekiej przyszłości, kiedy podzielona Ameryka zmierza ku dziejowej katastrofie. Stany Zjednoczone balansują na krawędzi...
akcja

Ja, „Pobieda” i Berlin - napisy

Pełnometrażowy film „Ja, „Pobieda” i Berlin” Na podstawie książki słynnego ukraińskiego muzyka, lidera zespołu „Skriabin” Kuźmy Skriabina o tej samej...
komedia

Kicia Kocia w Przedszkolu - dubbing

Kicia Kocia ponownie na wielkim ekranie! Rezolutna kotka już po raz czwarty zaprasza do kin na seanse pełne humoru, emocji oraz codziennych przygód. Kicia Kocia powraca! Uwielbianą kotkę...
animowany