20. MDAG: Spotkania na krańcach świata
Encounters At The End Of The World
20. MDAG: Spotkania na krańcach świata
Opis filmu
Festiwale i nagrody / Selected festivals and awards: 2009 – nominacja do Oscara® w kategorii: Najlepszy pełnometrażowy film dokumentalny / Oscar® Nominee: Best Feauture Documentary / 2009 – nagroda Independent Spirit w kategorii Najlepszy film dokumentalny / Independent Spirit Award: Best Documentary, 2008 - Nominacja do nagrody Satellite w kategorii: Najlepszy film dokumentalny / Satellite Award Nominee: Best Documentary
Antarktyda w filmie Herzoga znajduje nowy wymiar i znaczenie. Południowe krańce naszego świata są magnesem dla plejady gwiazd nauki, którym znudziła się postindustrialna cywilizacja codzienności. Naukowcy pracują tu dla ludzkości, która wkrótce ma opuścić Ziemię. Reżyser stawia pytania o to, kim są i jakie mają marzenia. Jego bohaterowie są ekscentryczni. Elektryczne gitary na dachu stacji naukowej oddalonej o dziesiątki kilometrów od głównego miasteczka, to tylko jeden z wielu przykładów ich indywidualizmu. Hydraulik wywodzący się z królewskiej rodziny Azteków czy filozof pracujący jako operator koparki, to inny przykład elitarności tego miejsca. Swoboda, z jaką o swojej pracy i jej wyjątkowym charakterze opowiadają, fascynuje i odzwierciedla ich wewnętrzną wolność. W Mc Murdo, głównej bazie naukowej, która przypomina miasteczko górnicze, nadal stoi dom zbudowany w 1901 roku przez pierwszych zdobywców Antarktydy, Scotta i Shackletona. Herzog pokazuje materiały archiwalne, nadając drugi wymiar oglądanej teraźniejszości. Sposób przedstawiania przyrody Bieguna Południowego i łączenie go ze specyficzną ścieżką dźwiękową, dają poczucie zbliżania się do tajemnicy. Na początku filmu dowiadujemy się, że nie będzie to kolejny film o pingwinach. Jednak pewien zagubiony pingwin odciśnie piętno na tym filmie…
Antarctica in Herzog's film finds a new dimension and meaning. The southern ends of our world are a magnet for a galaxy of science stars who are bored with the post-industrial civilization of everyday life.