Rezerwacja 22 828 93 03

Krótka historia kina polskiego cz. II: Słońce wschodzi raz na dzień

dramat/obyczajowy 91 minut
Krótka historia kina polskiego cz. II: Słońce wschodzi raz na dzień
o

Krótka historia kina polskiego cz. II: Słońce wschodzi raz na dzień

Reżyseria
Henryk Kluba
Scenariusz:
Wiesław Dymny
Gatunek:
dramat/obyczajowy
Kraj produkcji:
Polska
Rok produkcji:
1967
Czas trwania:
91 minut
Obsada:

Franciszek Pieczka, Zdzisław Maklakiewicz, Ryszard Filipski, Stanisław Gronkowski, Edward Rączkowski, Józef Morgała
c

Opis filmu

Haratyk (Franciszek Pieczka), charyzmatyczny góral wyrasta po wojnie na chłopskiego przywódcę w swej wsi w Beskidach. Za namową przybysza spoza regionu wyprawia się z grupą mieszkańców na Ziemie Odzyskane, by w regionie Śląska założyć chłopską osadę. Udaje mu się uzyskać pozwolenie na zajęcie ziemi, ale żadnej innej pomocy. Stosunki na wsi i uroczystości publiczne pokazują rywalizującą o chłopa dwuwładzę kościoła i partii. Trudem własnych rąk ludzie Haratyka budują wiejską szkołę, ceglarnię i tartak. Wtedy Urząd Bezpieczeństwa przypomina im o konieczności przekazania społecznej własności na rzecz ogółu. Chłopi buntują się, gdyż inaczej rozumieją głoszoną przez propagandę władzę ludu. Negocjuje z nimi lokalny sekretarz partyjny, były partyzant „Mały” (Marian Kociniak). Na znak protestu Haratyk pali tartak, przenosi się ze swoimi ludźmi do lasu i stawia zbrojny opór. Zdradza go wiejski buntownik Górniok (Ryszard Filipski) i oddaje w ręce UB. Po trzech latach Haratyk wychodzi z więzienia. W pierwotnej wersji zakończenia chłopski przywódca po wyjściu z więzienia, nierozpoznawany, skazany był na żebractwo. Reżyser zmuszony do pozytywnego rozwiązania konfliktu dokręcił drugie zakończenie, w którym bohater po odbyciu kary otrzymuje od partii drugą szansę. Ludowa ballada w reżyserii Henryka Kluby stanowi oryginalną interpretację filmu socrealistycznego o dojrzewaniu chłopstwa do ideologii socjalizmu. Chłopi samoorganizują się i bronią idei władzy ludu. Twórca dowartościowuje tę walkę mityczną oprawą plastyczną na wzór malarstwa naiwnego oraz muzyczną – pieśniami według kompozycji Zygmunta Koniecznego w wykonaniu chóru z Istebnej. Film budzi pozytywne skojarzenia ze sztuką Siergieja Paradżanowa, ormiańskiego autora filmowego, twórcy arcydzieła "Cienie zapomnianych przodków" (1965). Autorem scenariusza, dialogów i tekstów pieśni był Wiesław Dymny, aktor, pisarz i poeta, artysta „Piwnicy pod Baranami”. Jego współpraca scenariuszowa i scenograficzna z Klubą zaczęła się od robotniczej ballady "Chudy i inni" (1966) i zaowocowała jeszcze filmem "Pięć i pół bladego Józka" (1971).

Organizator przeglądu: Stowarzyszenie Kin Studyjnych
Kurator przeglądu: Tomasz Kolankiewicz
Partnerzy: WFDiF, DI Factory
Przegląd współfinansowany ze środków Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej

a

Seanse

Kliknij w godzinę aby zarezerwować/kupić bilety


y

Polecamy również

Garfield - dubbing

Garfield jest najbardziej znanym kotem na świecie. Jest leniuchem, który uwielbia lasagne i nie cierpi poniedziałków.  Po nieoczekiwanym spotkaniu ze swoim dawno zaginionym ojcem -...
animowany/familijny/komedia

Hit Man - napisy

Na co dzień skryty i nieśmiały profesor filozofii Gary Johnson (Glen Powell), pokazuje drugie oblicze, dorabiając jako „fałszywy zabójca” na usługach Departamentu Policji z Nowego...
akcja/komedia

KOBIETY FRANCUSKIEGO KINA – Virginie Efira

KOBIETY FRANCUSKIEGO KINA - Przewodnik po francuskiej kinematografii   Zapraszamy na nowy cykl realizowany z Instytutem Francuskim / Institut français de Pologne ? Varsovie. W programie...
dramat

Monster - napisy

Kiedy Minato zaczyna dziwnie się zachowywać, jego matka od razu przeczuwa, że coś jest nie tak. Dowiedziawszy się, że jest to wina nauczyciela, matka wpada do szkoły i żąda wyjaśnień....
dramat