Rezerwacja 22 828 93 03

Eurazja FF: Lampart z Ankary

Anadolu Leopari

dramat/kryminalny 108 minut
Eurazja FF: Lampart z Ankary
Eurazja FF: Lampart z Ankary
Eurazja FF: Lampart z Ankary
Eurazja FF: Lampart z Ankary
Eurazja FF: Lampart z Ankary
Eurazja FF: Lampart z Ankary
o

Eurazja FF: Lampart z Ankary

Reżyseria
Emre Kayiş
Gatunek:
dramat/kryminalny
Kraj produkcji:
Turcja, Niemcy, Polska, Dania
Rok produkcji:
2021
Czas trwania:
108 minut
c

Opis filmu

Nagrody i wyróżnienia:
2022 KineNova International Film Festival: Najlepszy Film Konkursu Zagranicznego
2021 MFF w Toronto: Nagroda FIPRESCI w sekcji - Odkrycia
2021 MFF w Ankarze: Najlepszy film, Najlepszy aktor, Najlepsza Aktorka, Najlepsze zdjęcia
2021 Antalya Golden Orange Film Festival: Najlepszy Debiut, Najlepsza scenografia
2021 FF Antakya: Najlepszy Film, Najlepszy Scenariusz

Film wyświetlany w oryginalnej wersji językowej z polskimi i angielskimi napisami.

„Pańska historia jest zbyt prawdziwa, by ktoś w nią uwierzył” – pada w kluczowym momencie „Lamparta z Ankary”, opowieści o cenie progresu i nauce radzenia sobie ze zmianami, które dzieją się wokół nas. Fikret (Ugur Polat) poświęcił życie jednemu miejscu pracy. Gdy zoo o ogromnej renomie stanie się łakomym kąskiem dla zagranicznych inwestorów, chcących stworzyć na jego miejscu ekskluzywny park rozrywki, jego dotychczasowe życie stanie pod znakiem zapytania.
Nagrodzony FIPRESCI w Toronto film pokazuje, jak jedna noc jest w stanie wszystko odmienić. Gdy wszyscy świętują Nowy Rok, niepocieszony życiem Fikret znajduje się sam na terenie zoo. Rozmawia z tytułowym lampartem anatolijskim – najcenniejszym okazem obiektu, nazywanym dumą narodową z powodu statusu zagrożenia wyginięciem. Gdy  bohater orientuje się, że ze zwierzęciem coś jest nie tak, musi podjąć ważną decyzję. Wtedy rozpoczyna się historia o tym, co dzieje się, gdy zatai się prawdę przed bezpardonową władzą. „Lampart” to przede wszystkim opowieść o łaknieniu bliskości. Historia toczy się spokojnym rytmem, bo w ten sposób najłatwiej pokazać twórcom, w jak bliską relację wchodzi nieumiejący poradzić sobie w zmieniającej się codzienności romantyk. Zaś zagrożony wyginięciem gatunek jest tu metaforą ludzi skazanych na samotność - takich jak Fikret, człowiek wycofany, o mocno introwertycznym sposobie bycia.

Autor opisu: Michał Kaczoń  

Emre Kayiş – urodzony w Turcji debiutant to absolwent Ankara University i London Film School. Reżyser, scenarzysta i operator zasłynął serialem kryminalnym „Alef”, nagrodzonym na Festiwalu Nowojorskim. Finalista Berlinale Talents filmem „Lampart z Ankary” zadebiutował jako twórca długometrażowego obrazu.

* * *

Awards and nominations:
2022 KineNova International Film Festival: Best Film of the International Competition
2021 Toronto International Film Festival: FIPRESCI Prize – Discovery section
2021 Ankara International Film Festival: Best Film, Best Actor, Best Actress, Best Cinematography
2021 Antalya Golden Orange Film Festival: Best First Film, Best Art Direction
2021 Antakya Film Festival: Best Film, Best Screenplay

“Your story is too real for anyone to believe it” – these are the words we hear in a crucial moment of “Anatolian Leopard”, a tale of the price of progress and of how to deal with changes happening around us. Fikret (played by Ugur Polat) has committed his life to working in one place. When the zoo becomes a target of greedy foreign investors willing to shut it down and build an amusement park on its premises, this may mean the end of Fikret’s life as he knows it. A FIPRESCI-awarded film shows how one night may change everything. While everyone is celebrating the New Year, Fikret is alone in the zoo. He talks to the eponymous Anatolian leopard, the most precious specimen in the zoo, called “a nation’s pride” due to its status of an endangered species. When our character realises that there’s something wrong with the animal, he must make a serious decision. This is the beginning of a story of what happens when you hide something from a merciless government. “Anatolian Leopard” is first and foremost a tale of a need to be close to someone. The film’s slow rhythm allows the director to show how a romantic unable to accept a changing reality may create a connection with someone. The endangered species is a metaphor of people doomed to be alone, people like Fikret, a withdrawn and introverted man.

Author: Michał Kaczoń

Emre Kayiş – a debutant born in Turkey; a graduate of Ankara University and London Film School. A director, screenwriter, and cinematographer who gained recognition thanks to a criminal drama “Alef” which was awarded at New York Festival. A finalist of Berlinale Talents. “Anatolian Leopard” is his feature directorial debut.
 

a

Seanse

Kliknij w godzinę aby zarezerwować/kupić bilety


y

Polecamy również

W głowie się nie mieści 2 - dubbing

W filmie „W głowie się nie mieści 2” produkcji Disneya i Pixara ponownie będziemy mogli podejrzeć, co się dziele w umyśle nastoletniej już Riley. W kwaterze głównej trwa remont,...
animowany/komedia

W stronę słońca

Kasia i Robert sprzedają dom oraz wszystko, co posiadają, żeby wraz z trójką dzieci ruszyć kamperem na wyprawę życia i móc budować głębsze więzi w rodzinie. Swoją podróż relacjonują...
dokument

Wredne liściki

Zdobywczyni Oscara Olivia Colman oraz nominowana do Oscara Jessie Buckley w najbardziej niepokornej komedii tego roku twórców filmów Trzy billboardy za Ebbing, Missouri i Duchy Inisherin....
komedia/kryminalny

Zak i Wowo: Tropiciele magii - dubbing

Twórcy roztańczonej „Baleriny” i rozpalających serca „Niezgaszalnych” zapraszają na niezwykłą podróż po krainie pełnej magii i zdumiewających zwierząt. W...
animowany/fantasy/przygodowy