Rezerwacja 22 828 93 03

Timeless Film Festival Warsaw 11.04

Timeless Film Festival Warsaw 11.04
o

Timeless Film Festival Warsaw 11.04

c

Opis filmu

10:30 SALA C
Pokojówka - reż. Kim Ki-young

60 lat przed Parasite Bonga Joon-ho zapomniany mistrz kina koreańskiego, Kim Ki-young, opowiedział inną historię o mieszczańskiej rodzinie nawiedzonej przez przybysza z zewnątrz. Zatrudniona niedawno pokojówka (Lee Eun-shim) wpada w oko współpracującemu z przyfabrycznym chórem Panu Kimowi (Kim Jin-kyu), którego żona (Ju Jeung-ryu) jest w ciąży. Oddalając się od melodramatycznego punktu wyjścia, reżyser tka lepką sieć zależności, pożądania i intryg, które układają się w opowieść z pogranicza thrillera i horroru. Krążąca wokół erotyki i kwestii klasowych Pokojówka stanowiła inspirację dla Bonga, ale też dla całego pokolenia współczesnych twórców z Korei Południowej. Dopiero w ostatnich latach odkrywamy bogactwo złotej ery kina koreańskiego (lata 60. i wczesne 70.) – klasyk Kima ma w niej specjalne miejsce jako perwersyjna, gatunkowa perła, przywrócona do oryginalnej wersji dzięki niedawnemu odkryciu dwóch zaginionych rolek z taśmą.

BILETY: https://timelessfilmfestival.pl/pl/kup-bilet?id=269

13:00 SALA C
Krzyk - reż. Barbara Sass


Warszawska odyseja nakręcona przez jedną z najważniejszych polskich reżyserek. Barbara Sass portretuje kobiecą frustrację i niemoc, które rezonują z obskurnymi zaułkami stolicy: mrocznymi, labiryntowymi, niechętnymi ludziom. Tak przynajmniej widzi je Marianna: wypuszczona z więzienia mieszkanka Pragi, która dostaje pracę w luksusowym ośrodku opieki. Tam nie tylko poznaje Marka, który pozwala jej zobaczyć przyszłość w jaśniejszych barwach, ale też zdaje sobie sprawę z nierównego podziału przywilejów. Stojąc na straconej pozycji, desperacko wierzga i podejmuje ryzykowne decyzje: wchodzi w nierówną relację z zamożnym lokatorem przybytku dla seniorów, regularnie wraca do toksycznego domu i daje się porwać starym nawykom. Brawurowa rola Doroty Stalińskiej – zadziornej i niedającej sprowadzić się do parteru – sprawia, że ta „dziewczyna z marginesu” staje przed nami w pełnej krasie: rozczarowana i pełna płonnych nadziei. Feministyczny z ducha film Sass krzyczy głośno, doniośle i bez opamiętania.

BIETY - https://timelessfilmfestival.pl/pl/kup-bilet?id=37

15:30 - SALA A
Pasja - reż. Stanisław Różewicz


Parę lat przed Gorączką Agnieszki Holland Różewicz nakręcił własną interpretację tematu patriotycznego zrywu przeciwko zaborcom jako przedsięwzięcia z góry skazanego na porażkę. Rok 1846, trwa powstanie krakowskie, młody lewicowy działacz i filozof Edward Dembowski (Piotr Garlicki) próbuje zmobilizować ludność do walki. Co rusz mierzy się jednak z problemami, odmiennymi racjami stanu, interesami sprzecznymi lub obojętnymi wobec heroicznej wizji wolnej Polski.

BIETY - https://timelessfilmfestival.pl/pl/kup-bilet?id=123

15:30 - SALA C
Ucho - reż. Karel Kachyňa


Trzeba było dwudziestu lat, żeby dzieło Karela Kachyňi ujrzało światło dzienne. W momencie powstania ta polityczna satyra była po prostu zbyt dotkliwa dla komunistycznej władzy w Czechosłowacji. Nic dziwnego: Ucho wywleka na wierzch całe pokłady systemowych brudów. A wystarczy mu do tego zaledwie jedna noc z małżonkami wracającymi do domu po partyjnym rauszu. On – wysoki urzędnik partyjny, ona – córka właściciela baru. Zaczyna się od zgubionych kluczy do bramy, a kończy na wzajemnych oskarżeniach i narastającej paranoi. Czy ktoś podsłuchuje ich kłótnię? A może to cały kraj jest pogrążony w zbiorowej schizofrenii? Film Kachyňi ma temperaturę zbliżoną do Kto się boi Virginii Woolf?, ale jego wydźwięk przypomina raczej Przesłuchanie Ryszarda Bugajskiego. Z tym ostatnim Ucho stanęło zresztą do walki o Złotą Palmę w 1990 roku. To dwa równie znakomite dramaty o inwigilacji. W ramach festiwalu przypominamy ten, który dotychczas nie doczekał się u nas dużej widowni.

BILETY - https://timelessfilmfestival.pl/pl/kup-bilet?id=279

16:00 - SALA B
Westerplatte - reż. Stanisław Różewicz


Stanisław Różewicz jako kronikarz polskiej klęski wrześniowej, ale uciekający jak najdalej od szkolnej sztampy. Westerplatte było z jednej strony próbą zerwania z odwołującym się do patriotycznych uniesień kinem wojennym, a z drugiej – zaproponowania nowego języka wizualnego. Szerokoekranowe zdjęcia Jerzego Wójcika zapewniają zdystansowany ogląd wydarzeń i klarownie ukazują akcję w kilku planach, a drobiazgowa rekonstrukcja działań żołnierzy daje widzom i widzkom przestrzeń, by wyrobili sobie własny pogląd na epizody z 1 września 1939 roku. Podobnie niejednoznaczna jest dramaturgia filmu: konflikt postaw między racjonalnym majorem Henrykiem Sucharskim (Zygmunt Hübner) a pragnącym walczyć do upadłego kapitanem Franciszkiem Dąbrowskim (Arkadiusz Bazak) Różewicz pozostawia poniekąd nierozstrzygnięty. Reżyser pisał po latach: „O obronie Westerplatte staraliśmy się opowiedzieć zgodnie z historycznymi faktami, jak było naprawdę. Nie mit bohaterskiej klęski, nie legenda z wiersza Gałczyńskiego, a wierność prawdzie, realiom. Chcieliśmy oddać sprawiedliwość polskim żołnierzom”.

BILETY : https://timelessfilmfestival.pl/pl/kup-bilet?id=303

16:00 - SALA D
Wydarzenia bez znaczenia - reż. Mostafa Derkaoui


W 1974 roku Maroko tkwi w mocnym uścisku autorytarnego reżimu. Ekipa filmowa wychodzi na ulice robotniczej dzielnicy Casablanki, by przeprowadzić niezwykły eksperyment. Przepytuje napotkanych ludzi o to, czego oczekują od marokańskich filmów. Kamera zagląda do gwarnych kawiarni, przysłuchuje się rozmowom, lustruje twarze. W pewnym momencie dochodzi do zdarzenia, które całkowicie zmienia optykę filmu. Uliczna sonda zamienia się w śledztwo. Niezwykle nowatorski debiut absolwenta Łódzkiej Filmówki jest nie tylko prowokacją i wyzwaniem rzuconym władzom, ale przede wszystkim wyprzedzającym swoje czasy przykładem kina zaangażowanego, żywego, będącego w samym centrum wydarzeń. Oddając głos zwykłym ludziom, przypomina nakręcony z najwyższym kunsztem reportaż. Film już po jednym pokazie został zakazany przez władze i kiedy wydawało się, że negatyw oryginalnej taśmy 16 mm zaginął bezpowrotnie, po wielu latach został odnaleziony w Barcelonie. Dzięki zaangażowaniu Filmoteki Katalońskiej przygotowano odnowioną cyfrowo kopię i od 2018 roku Wydarzenia bez znaczenia ponownie zachwycają widzów na całym świecie swoim pionierskim rozmachem i świetną ścieżką dźwiękową Włodzimierza Nahornego.

BILETY - https://timelessfilmfestival.pl/pl/kup-bilet?id=304

18:00 - SALA C
Mouchette - reż. Robert Bresson


Jeden z najbardziej rozdzierających serce filmów w historii kina i jednocześnie jedno z rzadziej oglądanych dzieł Roberta Bressona. Mouchette boleśnie przypomina nam o mrocznym podbrzuszu świata, w którym niewinność jest skazana na zagładę. Adaptacja powieści Georges’a Bernanosa ma formę niemal transcendentalnej przypowieści zaludnionej przez złamanych ludzi, którzy swoje lęki, frustrację i ból przerzucają na kilkunastoletnią dziewczynkę. Opiekująca się chorą matką i młodszym bratem, odrzucona przez ojca-alkoholika, wyśmiewana przez mieszkańców wsi Mouchette to figura tragiczna, podobna do innych Bressonowskich postaci: z każdą kolejną minutą życia zyskuje świadomość okrucieństwa permanentnie wpisanego w naturę ludzką. Surowy, minimalistyczny i pozbawiony łagodności film jest wcieleniem idei czystego kina, w którą głęboko (być może nawet maniakalnie) wierzył francuski mistrz.

BILETY - https://timelessfilmfestival.pl/pl/kup-bilet?id=211


18:15 - SALA A
W filmowej szafie - reż. Jeffrey Friedman, Rob Epstein


Zrealizowany na podstawie książki Vita Russo VHS-owy esej prosto z rozpalonych niezalem lat 90., które właśnie zachwyciły się kinem eksplorującym tożsamości seksualne: od Gregga Arakiego przez Moje własne Idaho po Paryż płonie. Czerpiąc z samego serca najlepszej dekady XX wieku – jak lubią mawiać Amerykanie – dokument opowiada historię wyparcia, kodowania i stopniowej emancypacji queerowych bohaterów i bohaterek w hollywoodzkim kinie. Na ekranie zobaczycie Tony’ego Curtisa, Shirley MacLaine, Whoopi Goldberg czy Toma Hanksa oraz fragmenty klasycznych filmów, na widok których będziecie przecierać oczy ze zdumienia, że kiedykolwiek postrzegano je jako normatywne. W filmowej szafie to jednak opowieść słodko-gorzka, bo prowadzona równolegle z walką o widoczność osób chorujących na AIDS. Oglądana z perspektywy roku 2024 jest pocztówką z najntisów, które miały wiele do zaoferowania, ale po latach jawią się jako czas narastających niepokojów.

BILETY - https://timelessfilmfestival.pl/pl/kup-bilet?id=96

18:30 - SALA B
Wojaczek - reż. Lech Majewski


Trudno o lepszego sojusznika buntującej się młodzieży niż Rafał Wojaczek. Nie tylko jego twórczość broni się do dziś, swoje robi też mit „poety przeklętego”. Lech Majewski rozpisuje go na posępny, czarno-biały film. To raczej biograficzna impresja niż biopic z prawdziwego zdarzenia – Majewski idzie w senną impresję zamiast ściśle trzymać się faktografii. Wojaczkowi towarzyszymy tutaj w ostatnich chwilach jego życia. Odgrywany przez poetę Krzysztofa Siwczyka tytułowy bohater snuje się bez większego celu, zawiązuje przelotne znajomości, pije alkohol i wdaje się w awantury. Nawet jeśli po drodze zahaczamy o zabawne epizody z PRL-owskiej codzienności, w ich tle zazwyczaj pobrzmiewa pesymistyczna nuta. Kolejne obrazy składają się na nihilistyczną relację z upadania ideałów – z ciążącym nad całością widmem śmierci, która przyszła do poety w momencie, gdy kończył ledwie ćwierć wieku. Wojaczek to tyleż smutna, co imponująca poziomem filmowej realizacji wizja samozagłady.

BILETY - https://timelessfilmfestival.pl/pl/kup-bilet?id=104

18:30- SALA D
Z biegiem czasu - reż. Wim Wenders


„To, co małe – zaniknie (…). Małe i skromne rzeczy przestaną istnieć, tak jak małe i skromne obrazy czy też małe i skromne filmy (…). Jesteśmy naocznymi świadkami tej tragedii” – mówił w na początku lat 90. Wim Wenders. I zdaje się, że przeczuwał to już od dłuższego czasu. Zrealizowane w połowie lat 70. Z biegiem czasu jest próbą zachowania tego, co niedługo zniknie z pola widzenia: małych kin i skromnych kiniarzy. Nakręcony w szerokim formacie na czarno-białej taśmie 35 mm – co samo w sobie stanowi artystyczny manifest – film jest opowieścią o podróżującym na pograniczu RFN i NRD mechaniku naprawiającym kinowe projektory. Będąc ciągle w drodze, odwiedza kolejne zapomniane mieściny i powoli żegna analogowy świat. Ale nie tylko: wspólnie z napotkanym przypadkowo psychologiem rozmawia z zagubionymi ludźmi, którzy przestali w pewnym momencie nadążać za tym, co dzieje się wokół nich. Z biegiem czasu oferuje niesamowite połączenie: opowiadając o życiu w nieustającym ruchu, pozwala na chwilę się zatrzymać.

BILETY - https://timelessfilmfestival.pl/pl/kup-bilet?id=294

20:00 - SALA C
Siedmiu samurajów - reż. Akira Kurosawa


Na początku kilka liczb: 148 dni zdjęciowych, czas trwania 207 minut, jeden z 68 filmów wyprodukowanych przez Toho w roku 1954 – oraz jedna z blisko czterystu japońskich fabuł, jakie zawitały w „Roku cudów” na ekrany kin. Siedmiu samurajów z Toshiro Mifune to wyjątkowy epos i zdumiewający popis kunsztu Akiry Kurosawy, który, wedle słów Adama Garbicza, „przygotował swoje dzieło tak, jak generał organizuje bitwę”. Jednocześnie ta monumentalna opowieść przygodowa została nakręcona u szczytu potęgi japońskiego systemu studyjnego i pokazuje skalę jego możliwości. Telewizory znajdowały się wówczas w ledwie 4% japońskich domów, natomiast łączna liczba sprzedanych biletów kinowych przekroczyła miliard. Siedmiu samurajów, osadzona w XVI-wiecznej Japonii historia grupy wojowników broniących chłopów przed przewyższającymi ich liczebnie bandytami, w pełni wykorzystuje ekspresję wielkiego ekranu: obrazy są na przemian poetyckie, gwałtowne, wzniosłe i dynamiczne. Wyświetlona w sali kinowej rekonstrukcja przywróci im dawny blask.

BILETY - https://timelessfilmfestival.pl/pl/kup-bilet?id=242

20:30 SALA A
Szpital Przemienienia – reż. Edward Żebrowski


Wychodząc od prozy Stanisława Lema, Edward Żebrowski przygląda się jednemu z najmniej znanych, a zarazem najwcześniejszych etapów nazistowskiego ludobójstwa. Młody lekarz trafia tuż po studiach do szpitala na spokojnej polskiej prowincji. Poza murami ośrodka trudno jednak o spokój – mamy jesień 1939 roku. Wojenna rzeczywistość zaczyna stopniowo wdzierać się do szczelnego dotąd szpitalnego azylu. W końcu pojawiają się hitlerowcy zamierzający w ramach akcji T4 dokonać eksterminacji chorych. Ale i w samym szpitalu nie brakuje lekarzy, którzy uprzedmiotawiają pacjentów, odzierając ich z godności. Nazistowska polityka okazuje się tu tylko kontynuacją postaw obecnych już wcześniej na gruncie medycyny. To przeciwko nim wystąpi główny bohater. Dzisiaj, kiedy znamy już okupacyjne losy Lema – cudem ocalałego z Zagłady lwowskiego Żyda, a także lekarza z wykształcenia – groza filmu nabiera całkowicie nowego znaczenia.

BILETY - https://timelessfilmfestival.pl/pl/kup-bilet?id=92

20:45 – SALA B
Niebo nad Berlinem – reż. Wim Wenders


Niewiele jest takich filmów: duchologicznych obrazów, które na naszych oczach odtwarzają pewien historyczny moment, wiecznie nawiedzający rzeczywistość. Taki jest Człowiek z żelaza, tętniący energią solidarnościowych strajków; taki jest też Woodstock – grająca pocztówka z 1969 roku. Wenders w swoim poemacie o podzielonym mieście uchwycił z kolei nadchodzący rozpad żelaznej kurtyny. Ale to jeszcze nie czas, by świętować: mieszkańcy Berlina snują się po mieście ostatkami sił, a zadaniem aniołów Cassiela (Otto Sander) i Damiela (Bruno Ganz) jest ukojenie tych niespokojnych dusz. Jedną z nich jest Marion (magnetyczna Solveig Dommartin), samotna trapezistka, której myśli słucha zafascynowany Damiel. Intensywność przeżywanego przez nią smutku sprawia, że anioł zadaje sobie pytanie: jak to jest czuć, być, doświadczać? Elegijny nastrój, rozkład miejskiej tkanki i metafizyczna aura sprawiają, że Niebo nad Berlinem uważane jest za jedno z największych dokonań Wima Wendersa.

BILETY - https://timelessfilmfestival.pl/pl/kup-bilet?id=258

22:00 – SALA D
Pożegnanie jesieni – reż. Mariusz Treliński


Debiut Mariusza Trelińskiego, nasycony Witkacowskim poczuciem zmierzchu świata, realizowany w transformacyjnej Polsce, kiedy powszechne były opowieści o „końcu historii”. Barokowy, rozbuchany obraz, a zarazem doskonały poligon doświadczalny wyobraźni wizualnej Trelińskiego, który za kilka lat estetykę tę będzie wykorzystywał jako reżyser operowy. Dynamika akcji nie pozwala złapać tchu, monumentalizm dekoracji i nadekspresja gry aktorskiej oszałamiają i dezorientują. Do tego jaskrawa czerwień, bliska kolorystyce filmów Daria Argenta i Dereka Jarmana. To jednak nie tylko estetyczny ornament. To zapowiedź rozlewu krwi podczas rewolucji, która zmiecie światek bohaterów. A już teraz stopniowo wdziera się w niego społeczne wrzenie i kryzys polityczny międzywojnia. Wizja tym bardziej niepokojąca, że Witkacemu udało się w niej uchwycić okoliczności także własnej śmierci.

BILETY - https://timelessfilmfestival.pl/pl/kup-bilet?id=62
 

a

Seanse

Kliknij w godzinę aby zarezerwować/kupić bilety


y

Polecamy również

Civil War

Napędzane adrenaliną i trzymające w napięciu kino akcji osadzone w niedalekiej przyszłości, kiedy podzielona Ameryka zmierza ku dziejowej katastrofie. Stany Zjednoczone balansują na krawędzi...
akcja

Czerwone niebo - napisy

Leon i Felix to dwaj przyjaciele, którzy postanowili spędzić lato w położonym w lesie domku wakacyjnym nad Bałtykiem. Ma to być czas relaksu, odpoczynku od miasta, ale też poszukiwania...
melodramat

Pora dla seniora: Joika

Młoda, ambitna balerina opuszcza dom i bliskich w rodzinnym Teksasie dla świata rosyjskiego baletu jako jedna z pierwszych Amerykanek przyjętych do Moskiewskiej Akademii Baletu Bolszoj. Pracując...
biograficzny/dramat

Pora dla seniora: Perfect Days

Nowy film twórcy „Lisbon Story" i „Nieba nad Berlinem" to medytacja nad prostotą i pięknem życia. W „Perfect Days" Wim Wenders opowiada historię japońskiego...
dramat